Projektowanie i budowa serwisów webowych - E-gospodarka

1. Postęp w dziedzinie technologii komputerowych, który umożliwia szybsze przetwarzanie i większą pojemność przechowywania danych, stanowi podstawę dla rozwoju gospodarki, w której: 
  • informacja jest najważniejszym zasobem ekonomicznym, 
  • sektor usług przewyższa znaczeniem tradycyjne gałęzie produkcji, 
  • wszystko coraz bardziej zależy od technik informatycznych.
2. Internet: 
  • jest nowym, niezawodnym, tanim i szybkim środkiem przekazu 
  • tworzy możliwości dla prowadzenia biznesu w nowy sposób 
  • oferuje usługi przez całą dobę, przez cały tydzień 
  • umożliwia świadczenie nowych usług (np. dostarczanie Internetu) 
  • generuje nowe zawody (np. webmaster) i nowe formy pracy (np. telepraca) 
  • zmniejsza znaczenie granic państwowych
3. W dobie cyfryzacji informacja staje się cennym dobrem, które wpływa na rozwój gospodarczy i społeczny. Aby skorzystać z jej potencjału, niezbędny jest powszechny dostęp do technologii, które ją udostępniają i przetwarzają. To z kolei prowadzi do zmian w organizacji życia politycznego, które musi być bardziej demokratyczne i otwarte na wymianę informacji. W gospodarce dominuje sektor usługowy, zwłaszcza ten związany z informatyką, który tworzy większość PKB i zatrudnia najwięcej ludzi. Inne sektory również stają się uzależnione od informatyki i jej rozwoju. Kluczową rolę w tej sytuacji odgrywa jakość edukacji i zdolność do szybkiego wykorzystania wiedzy.

4. Pod pojęciami takimi jak cyfrowa gospodarka, nowa gospodarka, e-gospodarka czy gospodarka sieciowa kryje się idea gospodarki opartej na • zastosowaniu technologii informacyjnych • zasięgu globalnym • połączeniu wszystkich elementów w sieć W takiej gospodarce wiedza jest najistotniejszym zasobem, przewyższającym tradycyjne: ziemia, praca i kapitał. Polega ona na przesyłaniu informacji biznesowych, administracyjnych i innych, w formacie lub bez formatu, za pomocą środków elektronicznych między” dostawcami, odbiorcami, jednostkami rządowymi i innymi partnerami w celu dokonywania i realizacji transakcji w biznesie, działalności administracyjnej i usługowej.

5. Pod pojęciami takimi jak cyfrowa gospodarka, nowa gospodarka, e-gospodarka czy gospodarka sieciowa kryje się idea gospodarki opartej na:
  • zastosowaniu technologii informacyjnych 
  • zasięgu globalnym 
  • połączeniu wszystkich elementów w sieć.
W takiej gospodarce wiedza jest najistotniejszym zasobem, przewyższającym tradycyjne: ziemia, praca i kapitał. Polega ona na przesyłaniu informacji biznesowych, administracyjnych i innych, w formacie lub bez formatu, za pomocą środków elektronicznych między” dostawcami, odbiorcami, jednostkami rządowymi i innymi partnerami w celu dokonywania i realizacji transakcji w biznesie, działalności administracyjnej i usługowej.

6. E-handel, E-commerce – to handel przez Internet lub inne sieci komputerowe. Polega na zawieraniu transakcji handlowych online lub offline. 
Towary i usługi są zamawiane przez sieci, a płatność i dostawa mogą być online lub offline. 
Transakcje mogą być między firmami, osobami, rządami lub innymi organizacjami.

7. E-commerce to nie tylko kupno i sprzedaż przez internet lub inne sieci komputerowe. To także wiele procesów komunikacyjnych, które łączą firmę z jej otoczeniem. Procesy te mają na celu wspomaganie funkcji biznesowych firmy, wpływanie na klientów i współpracę z partnerami. W takim ujęciu e-commerce jest strategią gospodarczą, która umożliwia kompleksową wymianę produktów o określonej wartości. Produktem może być usługa, przedmiot, informacja itp.

8. E-commerce możemy zdefiniować jako
  • wymianę informacji handlowych i gospodarczych,
  • utrzymywanie relacji biznesowych,
  • prowadzanie transakcji zgodnie z odpowiednimi strategiami biznesowymi,
za pośrednictwem sieci komputerowych.

9. m-Commerce – to handel elektroniczny przez urządzenia mobilne, np. telefony komórkowe. To część e-commerce, która oferuje usługi komercyjne na urządzeniach przenośnych.

10. Strategia omnichannel (wielokanałowość) jest stosowana do połączenia sprzedaży offline i online w różnych punktach styku konsumentów z marką. Jest to jedno z najważniejszych wyzwań e-commerce, które może być realizowane w obszarze marketingu, sprzedaży oraz obsługi klienta.

Omnichannel zakłada interakcję z klientem za pomocą wielu zintegrowanych ze sobą kanałów sprzedaży, w których panują te same zasady oraz jakość (spójne komunikaty, polityka cenowa, dostępność itp.).
  • Efekt ROPO (Research Online, Purchase Offline) oznacza sytuację, w której konsument poszukuje informacji o danym produkcie w internecie, lecz zakupu dokonuje tradycyjnie, czyli w sklepie stacjonarnym.
  • Odwrócony efekt ROPO (zwany także SOPO - See Offline Purchase Online) dotyczy sytuacji, w której konsumenci szukają informacji o produktach w sklepach stacjonarnych, jednak ostatecznie kupują je za pośrednictwem sieci.
  • Same Day Delivery to szybka dostawa w tym samym dniu. Czas dostawy jest dziś jednym z krytycznych czynników, które wpływają na sprzedaż w e-sklepie.
  • Click&Collect to jeden z rodzajów form dostawy. Korzystając z niej, konsument nie ponosi kosztów wysyłki, ponieważ towar jest do odebrania w sklepie stacjonarnym marki.
  • ZMOT (Zero Moment of Truth – Zerowy Moment Prawdy) to pojęcie, które zakłada, że decyzja zakupowa następuje pomiędzy bodźcem (np. zobaczeniem reklamy), a wejściem do sklepu internetowego (np. dzięki opiniom innych).