Korporacyjne systemy informatyczne - Systemy klasy CRM
1. CRM - zarządzanie relacjami z klientami. To taki zestaw procedur i narzędzi istotnych w zarządzaniu kontaktami z klientami. CRM jest strategią biznesową zorientowaną na klienta oraz wspierająca je technologia informatyczna, w celu maksymalizacji długoterminowych korzyści. 
2. CRM jest strategią zarządzania organizacją zorientowaną na klienta. Realizacja tej strategii wymaga doskonałej znajomości klientów, umożliwiającej dostosowanie działań organizacji i produktów do potrzeb i oczekiwań klientów. Wszystkie procesy zachodzące w przedsiębiorstwie powinny być podporządkowane strategii CRM.
3. Czynniki wpływające na wartość klienta dla firmy:
- koszty akwizycji
 - koszty obsługi bieżącej i posprzedażowej
 - ceny sprzedaży
 - koncentracja poparcia
 - satysfakcja klienta
 - alternatywne możliwości zakupu
 
4. Przyczyny nieefektywnej obsługi klienta:
- liczba klientów przedsiębiorstwa jest duża
 - liczba produktów i ich możliwych konfiguracji jest duża
 - cykl sprzedaży produktu lub usługi jest długi i skomplikowany
 - klienci wymagają częstego dostępu do aktualnych informacji handlowych
 - klienci wymagają wsparcia technicznego
 - zakupy dokonywane przez klientów są powtarzalne
 - przedsiębiorstwo zatrudnia handlowców pracujących w terenie
 - nie zawsze istnieje możliwość szybkiego rozwiązania problemu klienta lub szybkiej odpowiedzi na jego pytanie
 - przygotowanie dokumentacji niezbędnej do realizacji transakcji jest złożone
 
5. Budowa systemu klasy CRM (podział na podsystemy):
- CRM operacyjny - zorientowany na zdobywanie i gromadzenie danych o potencjalnych i bieżących klientach, kontaktach z nimi itp.
 - CRM analityczny - zestaw narządzi do analizy danych umożliwiających przekształcenie zgromadzonych danych w widzę służącą budowaniu długoterminowych relacji z klientami
 - CRM komunikacyjny - zestaw technologii umożliwiających kontakt pomiędzy organizacją, a klientem za pomocą różnych kanałów komunikacji
 
6. Od strony technicznej system CRM składa się z trzech warstw:
- serwer aplikacji
 - serwer bazy danych
 - warstwa interfejsu
 
7. Obszary zastosowania systemów CRM:
- wsparcie marketingu (TEM)
 - wsparcie sprzedaży (TES)
 - obsługa klienta oraz serwis (CSS)
 
8. Funkcje CRM wspierające działania marketingowe:
- zarządzanie kampaniami promocyjnymi
 - zarządzanie osobami marketingowymi
 - badania i analizy marketingowe
 - telemarketing
 - personalizacja
 
9. Funkcje CRM wspierające sprzedaż:
- zarządzanie kontaktem klienta
 - zarządzanie kontaktami z klientami
 - zarządzanie namiarami/możliwościami
 - konfiguracja sprzedaży
 - zarządzanie pracą handlowców
 - zarządzanie prowizjami
 - sprzedaż przez Internet
 
10. Funkcje CRM wspierające zarządzanie obsługują klienta:
- serwis i zarządzanie reklamacjami
 - zarządzanie czasem pracy
 - wielokanałowe centrum kontaktów
 - centrum telefoniczne
 - zarządzanie pracą serwisantów w terenie
 - samoobsługa przez Internet
 
11. Rodzaje systemów CRM ze względu na specyfikę klienta:
- PRM - zarządzanie relacjami z partnerami,
 - SRM- zarządzanie relacjami z dostawcami,
 - VRM - zarządzanie relacjami z odwiedzającymi strony internetowe,
 - eCRM - zarządzanie relacjami z e- klientami,
 - mCRM - mobilny CRM,
 - ERM - zarządzanie relacjami z pracownikami.
 
12. Koszty wdrożenia systemu CRM zależą od:
- Zakresu funkcjonalnego,
 - Zakresu integracji wewnętrznej i zewnętrznej,
 - Wielkości i i struktury organizacji,
 - Modyfikacji infrastruktury informatycznej.