Korporacyjne systemy informatyczne - Systemy klasy CRM
1. CRM - zarządzanie relacjami z klientami. To taki zestaw procedur i narzędzi istotnych w zarządzaniu kontaktami z klientami. CRM jest strategią biznesową zorientowaną na klienta oraz wspierająca je technologia informatyczna, w celu maksymalizacji długoterminowych korzyści.
2. CRM jest strategią zarządzania organizacją zorientowaną na klienta. Realizacja tej strategii wymaga doskonałej znajomości klientów, umożliwiającej dostosowanie działań organizacji i produktów do potrzeb i oczekiwań klientów. Wszystkie procesy zachodzące w przedsiębiorstwie powinny być podporządkowane strategii CRM.
3. Czynniki wpływające na wartość klienta dla firmy:
- koszty akwizycji
- koszty obsługi bieżącej i posprzedażowej
- ceny sprzedaży
- koncentracja poparcia
- satysfakcja klienta
- alternatywne możliwości zakupu
4. Przyczyny nieefektywnej obsługi klienta:
- liczba klientów przedsiębiorstwa jest duża
- liczba produktów i ich możliwych konfiguracji jest duża
- cykl sprzedaży produktu lub usługi jest długi i skomplikowany
- klienci wymagają częstego dostępu do aktualnych informacji handlowych
- klienci wymagają wsparcia technicznego
- zakupy dokonywane przez klientów są powtarzalne
- przedsiębiorstwo zatrudnia handlowców pracujących w terenie
- nie zawsze istnieje możliwość szybkiego rozwiązania problemu klienta lub szybkiej odpowiedzi na jego pytanie
- przygotowanie dokumentacji niezbędnej do realizacji transakcji jest złożone
5. Budowa systemu klasy CRM (podział na podsystemy):
- CRM operacyjny - zorientowany na zdobywanie i gromadzenie danych o potencjalnych i bieżących klientach, kontaktach z nimi itp.
- CRM analityczny - zestaw narządzi do analizy danych umożliwiających przekształcenie zgromadzonych danych w widzę służącą budowaniu długoterminowych relacji z klientami
- CRM komunikacyjny - zestaw technologii umożliwiających kontakt pomiędzy organizacją, a klientem za pomocą różnych kanałów komunikacji
6. Od strony technicznej system CRM składa się z trzech warstw:
- serwer aplikacji
- serwer bazy danych
- warstwa interfejsu
7. Obszary zastosowania systemów CRM:
- wsparcie marketingu (TEM)
- wsparcie sprzedaży (TES)
- obsługa klienta oraz serwis (CSS)
8. Funkcje CRM wspierające działania marketingowe:
- zarządzanie kampaniami promocyjnymi
- zarządzanie osobami marketingowymi
- badania i analizy marketingowe
- telemarketing
- personalizacja
9. Funkcje CRM wspierające sprzedaż:
- zarządzanie kontaktem klienta
- zarządzanie kontaktami z klientami
- zarządzanie namiarami/możliwościami
- konfiguracja sprzedaży
- zarządzanie pracą handlowców
- zarządzanie prowizjami
- sprzedaż przez Internet
10. Funkcje CRM wspierające zarządzanie obsługują klienta:
- serwis i zarządzanie reklamacjami
- zarządzanie czasem pracy
- wielokanałowe centrum kontaktów
- centrum telefoniczne
- zarządzanie pracą serwisantów w terenie
- samoobsługa przez Internet
11. Rodzaje systemów CRM ze względu na specyfikę klienta:
- PRM - zarządzanie relacjami z partnerami,
- SRM- zarządzanie relacjami z dostawcami,
- VRM - zarządzanie relacjami z odwiedzającymi strony internetowe,
- eCRM - zarządzanie relacjami z e- klientami,
- mCRM - mobilny CRM,
- ERM - zarządzanie relacjami z pracownikami.
12. Koszty wdrożenia systemu CRM zależą od:
- Zakresu funkcjonalnego,
- Zakresu integracji wewnętrznej i zewnętrznej,
- Wielkości i i struktury organizacji,
- Modyfikacji infrastruktury informatycznej.