Korporacyjne systemy informatyczne - Projektowanie komputerowych systemów zarządzania

1. System informacyjny zmienia się wraz ze zmianami zachodzącymi w organizacji. 

2. Projektowanie systemów informacyjnych traktujemy jako zespół logicznie uporządkowanych czynności zmierzających do realizacji nadrzędnego celu jakim jest budowa systemu informatycznego. 

3. Stosowania metodyka projektowania systemu informatycznego zależy od wielu czynników, takich jak:
  • infrastruktura zarządzania
  • dysponowane zasoby
  • kwalifikacje kadry użytkownika i projektantów
  • organizacja i specyfika jej otoczenia
4. Metodyka projektowania systemu informatycznego:
  • podejście diagnostyczne (za punkt wyjścia przyjmuje się stan obecny organizacji, a projektant chce ją usprawnić)
  • podejście prognostyczne (za punkt wyjścia bierzemy naszą wizję organizacji w przyszłości. Nie interesuje nas stan teraźniejszy)
5. Strukturalne podejście do procesu projektowania:
  • procedura kaskadowa (proces projektowy odbywa się stopniowo, projektuje się system dla całej organizacji; uszczegółowienia poszczególnych etapów dokonuje się stopniowo)
  • procedura ewolucyjna (system dzielimy na elementarne części, a dopiero na końcu działań projektowych przystępujemy do integracji całego systemu i wykonania testów; kosztem etapowej modyfikacji systemu uzyskujemy efekt aktualności systemu)
  • procedura przyrostowa (projektowanie systemu etapami w przypadku, gdy nie dysponujemy odpowiednimi środkami, aby projektować od razu cały system; zespół projektujący jest stale, równomiernie zajęty realizacją projektu)
  • procedura spiralna (system dzieli się na etapy i dla każdego z nich opracowuje się całościowy projekt; wynikiem jest opracowanie prototypów; w wyniku realizacji poszczególnych etapów otrzymujemy projekt coraz bardziej doskonały) 
6. Wariant prototypu rozwojowego - przygotowany system zostaje przekształcony w system w docelowy system, spełniający wszelkie wymagania użytkownika.

7. Od czego zależy sukces projektowanego systemu?
  • zakres stosowania systemu
  • poziom satysfakcji użytkownika
  • rodzaj postaw wobec projektowanego systemu'
  • stopień poprawy w osiąganiu celów i realizacji zadań
  • opłacalność finansowa ponoszonych nakładów
8. ARIS to narzędzie powstałe na bazie teorii opisu i reorganizacji procesów. Służy do projektowania, restrukturyzacji i doskonalenia różnego typu organizacji. Koncentruje się na procesach biznesowych.