Korporacyjne systemy informatyczne - Analiza komputerowych systemów zarządzania
1. System informacyjny zmienia się wraz ze zmianami zachodzącymi w organizacji. Cykl życia systemu składa się z analizy -> projektu -> wdrożenia -> utrzymanie rozwoju -> likwidacji/restrukturyzacji.
2. Analiza to taki sposób postępowania, który ma na celu badanie organizacji dla zaprojektowania lub zmodyfikowania systemu informacyjnego. Rodzaje analizy:
- ilościowa (ustalenie wartości interesujących nas wielkości lub wskaźników jakości charakteryzujących system)
- jakościowa (organizacyjne, psychologiczne, społeczne problemy systemu)
Wiedza o bieżących potrzebach + szersza wizja działania w przyszłości = Komputerowy System Zarządzania
3. Użytkownicy systemu i ich identyfikacja:
KIEROWNICTWO FIRMY
- Szczebel strategiczny
- Szczebel taktyczny
- Szczebel operacyjny
WYKONAWCY
Otoczenie:
- klienci
- organizacje współpracujące
- organizacje nadrzędne
- inni
4. Ustalenie potrzeb informacyjnych użytkowników:
- zakres tematyczny informacji
- dokumentacja źródłowa
- technika informowania użytkowników
- jakość informacji
- opóźnienie dostarczenia informacji
- specyficzne
- mierzalne
- akceptowalne
- realistyczne
- uwarunkowane czasowo
6. Warunki analizy:
Etap 1: Odmrożenie (potrzeba zmiany)
Etap 2: Projekt zmian (propozycja sposobu przeprowadzenia zmian)
Etap 3: Wprowadzenie zmian
Etap 4: Zamrożenie (stabilizacja projektu)
7. Metody analizy:
- badanie przez produkt
- całościowe studium
- badania czynników warunkujących powodzenie
- system kluczowych wskaźników
- badania własności informacji
- model procesu gospodarczego
- macierz działalności przedsiębiorstwa
- model sieci sterowania informacją
8. Techniki badawcze:
- obserwacja
- wywiady
- ankiety
- dzienniki
- dyskusje
10. Podejście strukturalne - dąży się do formalnej analizy systemu. Tworzone są hierarchiczne struktury, których elementami są: dane, funkcje i związki zachodzące między nimi.
11. Podejście obiektowe pozwala na łączenie modelowania danych i procesów. na łączeniu modelowania danych i procesów. Podstawą jest tu analiza obiektu. Obiekt jest abstrakcją czegoś w dziedzinie problemu, który odzwierciedla zdolność systemu do przechowywania informacji o tym, interakcji z tym czymś, lub obie te rzeczy.