Korporacyjne systemy informatyczne - Identity Management

1. IdM to scentralizowany system do zarządzania tożsamością. Rozwój Internetu i portali webowych wymusił rozwiązania związane z zarządzaniem elektroniczną tożsamością, które usprawiają obieg informacji i automatyzują procesy biznesowe. IdM wiąże się z utrzymywaniem wielu kont użytkowników oraz przechowywaniem informacji na temat tego:
  • kim jestem i jaką pełnię funkcję
  • gdzie mogę mieć dostęp
  • jakie mam uprawnienia i jak szerokie mogą mieć uprawnienia
  • jak mogę dysponować swoimi uprawnieniami
2. IAM - Powiązania funkcjonalności:
  • autoryzacja
  • powiązana z rolą
  • recertyfikacja
  • SuD
  • kontrola dostępu
  • zarządzanie hasłami
  • połączenie źródłowych i docelowych systemów
  • raportowanie
3. IAM - komponenty:
  • autentykacja
  • autoryzacja
  • katalogi
  • zarządzanie użytkownikami
4. IAM - integracje:
  • użytkownicy (pracownicy, kontrahenci, klienci, partnerzy)
  • kontrola dostępu (autentykacja, autoryzacja, polityka dostępu)
  • zasoby (aplikacje, platformy, źródła danych)
  • zarządzanie identyfikacją
  • źródła identyfikacji
5. Tożsamość w Korporacji:

Elektroniczne dostępy:
  • dostęp do komputera
  • dostęp do VPN
  • dostęp do poczty elektronicznej
  • dostęp do systemów korporacyjnych
  • dostęp do konta uprzywilejowanego
  • dostęp do sejfu elektronicznego
  • dostęp do chmury
Fizyczne dostępy:
  • dostęp do miejsca pracy
  • dostęp do burdynku/piętra/pokoju
  • dostęp do skrytki personalnej
  • ewidencja czasu pracy
6. Uzyskanie tożsamości w korporacji zazwyczaj odbywa się poprzez fizyczne odebranie sprzętu komputerowego oraz dostępu od działu Helpdesk/Service Desk.
  • hasło jest zmieniane przez właściciela przy pierwszym logowaniu
  • organizację mają określone polityki haseł (złożoność i okres zmiany)
  • na podstawie otrzymanej tożsamości wnioskuje się o dostępy do poszczególnych systemów
7. Przykładowe IAM w Polsce: ePUAP, OpenID.