Korporacyjne systemy informatyczne - Systemy informatyczne w zarządzaniu

1. Udział informatyki w szeroko rozumianym administrowaniu i zarządzaniu jest dominujący. 

2. Informatyka ekonomiczna - dyscyplina naukowa, łącząca informatykę i ekonomię. Zajmuje się zastosowaniem technologii informatycznych w organizacjach, w tym tworzeniem i wdrażaniem systemów informatycznych zarządzania oraz ich wpływem na funkcjonowanie organizacji. Opiera się na informatyce i ekonomii, lecz funkcje pomocnicze pełnią m.in. statystyka, prawo, psychologia.

Obszary tematyczne:
a) Podstawy tematyczne
b) Oprogramowanie komputerów
c) Rozwiązanie teleinformatyczne
d) Tworzenie systemów informatyczne
e) Systemy informatyczne zarządzania
f) Rozpoznanie wiedzy
g) Ekonomia i prawo

3. Podstawowe pojęcia:
  • System - jakikolwiek obiekt fizyczny lub abstrakcyjny, w którym można wyróżnić jakieś relacje (systemy abstrakcyjne, fizyczne; statyczne i dynamiczne; otwarte, zamknięte, autonomiczne)
  • System informacyjny - wielopoziomowa struktura pozwalająca użytkownikowi tego systemu na transformowanie określonych informacji wejścia na pożądane informacje wyjścia za pomocą odpowiednich procedur i modeli. Obejmuje on dane (surowe fakty o organizacji), informację (celowo zorganizowane dane posiadające określone znaczenie) i wiedzę (informacje nadająca się do wykorzystania)
  • System informatyczny - wyodrębniona część systemu informacyjnego, która z punktu widzenia przyjętych celów jest skomputeryzowana. Jest to system składający się z elementów społecznych i technicznych. Mogą być one proste i złożone. Składa się z następujących elementów: komputery, urządzenia służące do przechowywania danych, urządzenia służące do komunikacji między sprzętowymi elementami systemu, sprzęty służące do komunikacji między ludźmi a komputerowymi, urządzenia służące do odbierania danych za pomocą świata zewnętrznego; urządzenia służące do wpływania systemów informatycznych na świat zewnętrzny; urządzenia służące do przetwarzania danych nie będące komputerami; oprogramowanie; zasoby osobowe; elementy organizacyjne; elementy informacyjne i bazy wiedzy.
4. Organizacja to wszelkie uregulowania, które służą osiąganiu celów przez systemy społeczno-techniczne. Do organizacji należą podsystemy takie jak: ludzie, zadania, technologia i struktury.

Czynniki wpływające na organizację:
  • globalizacja
  • wzrost wymagań klientów
  • strategiczne znaczenie wiedzy
  • technologie teleinformatyczne
5. Zarządzanie organizacją jest procesem sterowania zorientowanym na procesy gospodarcze. 

6. System zarządzania w organizacji można określić jako zbiór działań, który obejmuje pełny cykl procesu zarządzania:
  • Planowanie i podejmowanie decyzji,
  • Organizowanie,
  • Przewodzenie,
  • Kontrolowanie.