Sieci komputerowe - Warstwa transportowa

1. Warstwa transportowa odpowiada za ustanowienie sesji komunikacyjnej oraz wymianę danych pomiędzy aplikacjami. TCP/IP wykorzystuje 2 protokoły aby to osiągnąć: TCP oraz UDP.

2. Podstawowe zadania protokołów warstwy transportowej:
  • nadzorowanie indywidualnej komunikacji pomiędzy aplikacjami na źródłowym i docelowym hoście
  • segmentacja danych (do łatwiejszego zarządzania nimi i powtórnego składania segmentów na urządzeniu końcowym
  • identyfikacja właściwej aplikacji dla każdego strumienia danych
3. Warstwa transportowa dzieli dane na segmenty, które łatwiej jest transportować i obsługiwać. Jazemu procesowi/programowi jest przydzielany identyfikator, dlatego wszystkie aplikacje otwarte na urządzeniu otrzymają poprawne dane. 

4. Funkcje spełnione przez wszystkie protokoły warstwy transportowej:
  • segmentacja (umożliwia multipleksowanie konwersacji)
  • kontrola błędów (może zostać przeprowadzona na danych w segmencie w celu sprawdzenia czy zawartość segmentu zmieniła się podczas jego transmisji)
  • ustanawianie sesji (przygotowanie obu stron konwersacji zanim jakiekolwiek dane zostaną przesłane)
  • niezawodność dostarczania danych
  • dostarczanie w odpowiedniej kolejności 
  • kontrola przepływu (zmniejszenie prędkości nadawania wysyłającej aplikacji, gdy zasoby takie jak pamięć są na wyczerpaniu)
5. Protokół TCP:
  • połączeniowy
  • niezawodny
  • kontroluje przepływ
  • umożliwia śledzenie sesji
  • posiada uporządkowaną rekonstrukcję danych
6. TCP:
  • niezawodny
  • potwierdzenie danych
  • ponowne przesłanie w utraconych danych
  • dostarczenie danych w odpowiedniej kolejności


7. Protokół UDP:
  • szybkość
  • mały narzut (wymagania sieciowe)
  • brak wymagania potwierdzeń
  • brak retransmisji utraconych danych
  • dostarcza dane w kolejności w jakiej je otrzymuje
8. UDP:
  • bezpołączeniowy
  • protokół bezstanowy
  • brak kontroli przepływu
  • brak możliwości rekonstrukcji danych
  • brak gwarancji dostarczenia danych

9. Typy numerów portów:
  • dobrze znane porty (0-1023) - dla usług i aplikacji (HTTP, IMAP, SMTP i Telnet)
  • porty zarejestrowane (1024-49151) - dla poszczególnych procesów użytkownika lub aplikacji
  • porty dynamiczne lub prywatne (49152-65535) - porty dynamicznie losowane przez aplikacje klienckie podczas inicjowania połączeń
10. Cele uzgodnienia trójetapowego:
  • czy urządzenie docelowe (adresat) jest obecne w sieci
  • czy urządzenie docelowe (serwer) ma aktywną usługę i akceptuje urządzenia na porcie, które urządzenie inicjujące połączenie (klient) chce użyć podczas sesji
  • informowanie urządzenia docelowego (serwer) , że urządzenie inicjujące (klient) zamierza ustanowić sesję na porcie o tym numerze
11. Protokół UDP jest wykorzystywany przez aplikacje, które tolerują małe straty danych i nie tolerują opóźnienia. Używany jest przez DNS, protokół SNMP, DHCP, TFTP, VoIP, gry online.