Sieci komputerowe - Warstwa transportowa
1. Warstwa transportowa odpowiada za ustanowienie sesji komunikacyjnej oraz wymianę danych pomiędzy aplikacjami. TCP/IP wykorzystuje 2 protokoły aby to osiągnąć: TCP oraz UDP.
2. Podstawowe zadania protokołów warstwy transportowej:
- nadzorowanie indywidualnej komunikacji pomiędzy aplikacjami na źródłowym i docelowym hoście
- segmentacja danych (do łatwiejszego zarządzania nimi i powtórnego składania segmentów na urządzeniu końcowym
- identyfikacja właściwej aplikacji dla każdego strumienia danych
3. Warstwa transportowa dzieli dane na segmenty, które łatwiej jest transportować i obsługiwać. Jazemu procesowi/programowi jest przydzielany identyfikator, dlatego wszystkie aplikacje otwarte na urządzeniu otrzymają poprawne dane.
4. Funkcje spełnione przez wszystkie protokoły warstwy transportowej:
- segmentacja (umożliwia multipleksowanie konwersacji)
- kontrola błędów (może zostać przeprowadzona na danych w segmencie w celu sprawdzenia czy zawartość segmentu zmieniła się podczas jego transmisji)
- ustanawianie sesji (przygotowanie obu stron konwersacji zanim jakiekolwiek dane zostaną przesłane)
- niezawodność dostarczania danych
- dostarczanie w odpowiedniej kolejności
- kontrola przepływu (zmniejszenie prędkości nadawania wysyłającej aplikacji, gdy zasoby takie jak pamięć są na wyczerpaniu)
5. Protokół TCP:
- połączeniowy
- niezawodny
- kontroluje przepływ
- umożliwia śledzenie sesji
- posiada uporządkowaną rekonstrukcję danych
6. TCP:
- niezawodny
- potwierdzenie danych
- ponowne przesłanie w utraconych danych
- dostarczenie danych w odpowiedniej kolejności
- szybkość
- mały narzut (wymagania sieciowe)
- brak wymagania potwierdzeń
- brak retransmisji utraconych danych
- dostarcza dane w kolejności w jakiej je otrzymuje
- bezpołączeniowy
- protokół bezstanowy
- brak kontroli przepływu
- brak możliwości rekonstrukcji danych
- brak gwarancji dostarczenia danych
9. Typy numerów portów:
- dobrze znane porty (0-1023) - dla usług i aplikacji (HTTP, IMAP, SMTP i Telnet)
- porty zarejestrowane (1024-49151) - dla poszczególnych procesów użytkownika lub aplikacji
- porty dynamiczne lub prywatne (49152-65535) - porty dynamicznie losowane przez aplikacje klienckie podczas inicjowania połączeń
10. Cele uzgodnienia trójetapowego:
- czy urządzenie docelowe (adresat) jest obecne w sieci
- czy urządzenie docelowe (serwer) ma aktywną usługę i akceptuje urządzenia na porcie, które urządzenie inicjujące połączenie (klient) chce użyć podczas sesji
- informowanie urządzenia docelowego (serwer) , że urządzenie inicjujące (klient) zamierza ustanowić sesję na porcie o tym numerze
11. Protokół UDP jest wykorzystywany przez aplikacje, które tolerują małe straty danych i nie tolerują opóźnienia. Używany jest przez DNS, protokół SNMP, DHCP, TFTP, VoIP, gry online.