Bezpieczeństwo pracy i ergonomia - Szkolenia BHP
1. Pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom systematyczne szkolenia w zakresie BHP.
2. Szkolenie BHP ma przygotować pracownika do bezpiecznego wykonywania pracy. Podstawowym obowiązkiem pracownika jest znać przepisy i zasady BHP. Szkolenie nie jest wymagane w przypadku podjęcia pracy przez pracownika na tym samym stanowisku pracy, które zajmował u tego samego pracodawcy bezpośrednio przed nawiązaniem kolejnej umowy o pracę. Szkolenie okresowe BHP pracownika nie jest wymagane w przypadku pracy na stanowisku administracyjno-biurowym. Pracownik musi podpisać oświadczenie o zapoznaniu się z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy!
3. Formy szkoleń:
- instruktarz (nie krócej niż 2h)
- kurs (nie krócej niż 15h; wiedza teoretyczna i praktyczna)
- samokształcenie kierowane (przy pomocy materiałów przekazanych przez organizatora i jednoczesnym zapewnieniu konsultacji)
- seminarium (nie krócej niż 5h lekcyjnych)
5. Z pierwszego szkolenia okresowego może być zwolniony pracownik, który:
- przedłoży aktualne zaświadczenie o odbyciu u innego pracodawcy w okresie przewidzianym w rozporządzeniu wymaganego szkolenia okresowego w dziedzinie bhp lub
- odbył w tym okresie szkolenie okresowe wymagane dla osoby zatrudnionej na stanowisku należącym do innej grupy stanowisk, jeżeli program tego szkolenia uwzględniał zakres tematyczny wymagany programem szkolenia okresowego obowiązującego na nowym stanowisku pracy.
6. Celem szkoleń okresowych jest aktualizacja i uporządkowanie wiedzy w dziedzinie BHP oraz zaznajomienie z nowymi rozwiązaniami techniczno-organizacyjnymi.
7. Zaświadczenia o zdaniu egzaminu po kursie BHP mają ściśle określoną ważność. Co ile lat robi się je ponownie, zależy od stanowiska, na jakim pracuje zatrudniona osoba. Zgodnie z prawem szkolenia okresowe wykonuje się co:
- 3 lata – w przypadku kadry robotniczej,
- 5 lat – w przypadku przedsiębiorców, kierowników, pracowników inżynieryjno-technicznych oraz osób służby BHP,
- 6 lat – dotyczy tylko pracowników administracyjno-biurowych.