Witryny aplikacji internetowych - Formaty plików graficznych

1. Format BMP - podstawowy format grafiki rastrowej, każdy piksel opisany jest przez kolor w formacie RGB, umożliwia kompresję danych, bezstratny zapis.

2. Format JPEG - opracowany na potrzeby internetu, duża kompresja, wielokrotny zapis między tym formatem, a innymi prowadzi do zniekształceń ostatecznego obrazu, kompresja stratna jest o regulowanej jakości (24 bpp).

3. Format GIF - do zapisu prostych obrazów o niewielkiej liczbie kolorów (max 256). wykorzystywany przy projektowaniu nagłówków, przycisków, ikon i prostej grafiki, pozwala na zapisywanie i odtwarzanie prostych animacji, możliwość przezroczystości jedno-bitowej, nie nadaje się do zdjęć.

4. Format PNG - do zapisu prostych plików graficznych, nie obsługuje animacji, bezstratna kompresja, obsługa 8-bitowej przezroczystości (kanał alfa).

5. Format PSD - format programu Adobe Photoshop, zapisuje wszystkie elementy formatowania tego programu, służy do edytowania wielu warstw, do ich tworzenia lub modyfikowania.

6. Format RAW - format zapisu obrazów zarejestrowanych na matrycach aparatów fotograficznych tzw. negatyw cyfrowych.

7. Format TIFF - pozwala na zapisywanie obrazów stworzonych w skali szarości oraz w wielu trybach koloru, przechowuje ścieżki i kanał alfa, profile koloru i komentarze tekstowe, kompresja bezstratna do dowolnie dużej głębi (32- lub 48-bitowej) w przestrzeni SMYK i RGB.

8. Grafika wektorowa zbudowana jest z matematycznie generowanych kształtów, punktów, odcinków, krzywych Beziera, figur geometrycznych, gradientów itd.

Formaty:
  • ai (Adobe Illustrator)
  • cdr (Corel Draw)
  • swf (tzw. flash - do animacji i grafiki wektorowej)
  • swg (dla stron internetowych)
9. Krzywe Beziera w programach graficznych nazywane są ścieżkami. Są rysowane narzędziem o nazwie "Piórko".


Wyróżniamy węzły gładkie i węzły narożne. 

zadanie: Monochromatyczna grafika ma rozmiar 1200x900 px i głębię kolorów 8bpp. 
a) Oblicz rozmiar tej grafiki na ekranie w rozdzielczości 75 ppi.

1200/75= 16 cali
1 cal to około 2,5cm, więc: 16 cali x 2,5 = ok. 40 cm
900/75= 12 cali, czyli ok. 30cm 
Rozmiar obrazka to 40 cm x 30 cm

b) Oblicz rozmiar pliku zapisu tej grafiki z kompresją bezstratną o stopniu 2,5. 

1200 x 900 = 1 080 000
1 080 000 x 1B= 1 080 000 B = ok. 1,08 MB = ok. 1 MB

Po kompresji: 1 MB/2,5 = 0,4 MB = 400 kB

c) Oblicz czas przesyłania tego pliku łączem o transmisji 500 kbs. 

prędkość = rozmiar pliku / czas

Zmiana jednostek: 400 kB= 400 x 8kB = 3200 kB

czas = 3200/500= 6,4 s