Witryny aplikacji internetowych - Formaty plików graficznych
1. Format BMP - podstawowy format grafiki rastrowej, każdy piksel opisany jest przez kolor w formacie RGB, umożliwia kompresję danych, bezstratny zapis.
2. Format JPEG - opracowany na potrzeby internetu, duża kompresja, wielokrotny zapis między tym formatem, a innymi prowadzi do zniekształceń ostatecznego obrazu, kompresja stratna jest o regulowanej jakości (24 bpp).
3. Format GIF - do zapisu prostych obrazów o niewielkiej liczbie kolorów (max 256). wykorzystywany przy projektowaniu nagłówków, przycisków, ikon i prostej grafiki, pozwala na zapisywanie i odtwarzanie prostych animacji, możliwość przezroczystości jedno-bitowej, nie nadaje się do zdjęć.
4. Format PNG - do zapisu prostych plików graficznych, nie obsługuje animacji, bezstratna kompresja, obsługa 8-bitowej przezroczystości (kanał alfa).
5. Format PSD - format programu Adobe Photoshop, zapisuje wszystkie elementy formatowania tego programu, służy do edytowania wielu warstw, do ich tworzenia lub modyfikowania.
6. Format RAW - format zapisu obrazów zarejestrowanych na matrycach aparatów fotograficznych tzw. negatyw cyfrowych.
7. Format TIFF - pozwala na zapisywanie obrazów stworzonych w skali szarości oraz w wielu trybach koloru, przechowuje ścieżki i kanał alfa, profile koloru i komentarze tekstowe, kompresja bezstratna do dowolnie dużej głębi (32- lub 48-bitowej) w przestrzeni SMYK i RGB.
8. Grafika wektorowa zbudowana jest z matematycznie generowanych kształtów, punktów, odcinków, krzywych Beziera, figur geometrycznych, gradientów itd.
Formaty:
2. Format JPEG - opracowany na potrzeby internetu, duża kompresja, wielokrotny zapis między tym formatem, a innymi prowadzi do zniekształceń ostatecznego obrazu, kompresja stratna jest o regulowanej jakości (24 bpp).
3. Format GIF - do zapisu prostych obrazów o niewielkiej liczbie kolorów (max 256). wykorzystywany przy projektowaniu nagłówków, przycisków, ikon i prostej grafiki, pozwala na zapisywanie i odtwarzanie prostych animacji, możliwość przezroczystości jedno-bitowej, nie nadaje się do zdjęć.
4. Format PNG - do zapisu prostych plików graficznych, nie obsługuje animacji, bezstratna kompresja, obsługa 8-bitowej przezroczystości (kanał alfa).
5. Format PSD - format programu Adobe Photoshop, zapisuje wszystkie elementy formatowania tego programu, służy do edytowania wielu warstw, do ich tworzenia lub modyfikowania.
6. Format RAW - format zapisu obrazów zarejestrowanych na matrycach aparatów fotograficznych tzw. negatyw cyfrowych.
7. Format TIFF - pozwala na zapisywanie obrazów stworzonych w skali szarości oraz w wielu trybach koloru, przechowuje ścieżki i kanał alfa, profile koloru i komentarze tekstowe, kompresja bezstratna do dowolnie dużej głębi (32- lub 48-bitowej) w przestrzeni SMYK i RGB.
8. Grafika wektorowa zbudowana jest z matematycznie generowanych kształtów, punktów, odcinków, krzywych Beziera, figur geometrycznych, gradientów itd.
Formaty:
- ai (Adobe Illustrator)
- cdr (Corel Draw)
- swf (tzw. flash - do animacji i grafiki wektorowej)
- swg (dla stron internetowych)
9. Krzywe Beziera w programach graficznych nazywane są ścieżkami. Są rysowane narzędziem o nazwie "Piórko".
Wyróżniamy węzły gładkie i węzły narożne.
zadanie: Monochromatyczna grafika ma rozmiar 1200x900 px i głębię kolorów 8bpp.
a) Oblicz rozmiar tej grafiki na ekranie w rozdzielczości 75 ppi.
1200/75= 16 cali
1 cal to około 2,5cm, więc: 16 cali x 2,5 = ok. 40 cm
900/75= 12 cali, czyli ok. 30cm
Rozmiar obrazka to 40 cm x 30 cm
b) Oblicz rozmiar pliku zapisu tej grafiki z kompresją bezstratną o stopniu 2,5.
1200 x 900 = 1 080 000
1 080 000 x 1B= 1 080 000 B = ok. 1,08 MB = ok. 1 MB
Po kompresji: 1 MB/2,5 = 0,4 MB = 400 kB
c) Oblicz czas przesyłania tego pliku łączem o transmisji 500 kbs.
prędkość = rozmiar pliku / czas
Zmiana jednostek: 400 kB= 400 x 8kB = 3200 kB
czas = 3200/500= 6,4 s