Witryny aplikacji internetowych - Modele barw
1. Model RGB - w tym modelu dowolny kolor można uzyskać składając go z trzech podstawowych kolorów - czerwonego, zielonego i niebieskiego. W wyniku zmieszania tych kolorów, w zależności od natężenia każdej z barw tworzy się określony kolor. Nazywamy to modelem addytywnym. Każda z barw składowych jest zapisywana za pomocą 8 bitów i przyjmuje wartości z zakresu 0-255.
2. Model CMYK (albo: CMY) - model stosowany przy różnego rodzaju wydrukach. Bazuje on na syntezie subtraktywnej - przez odejmowanie barw z bieli.
3. Model HSV (albo: HSB)- powstał na podstawie, w jaki barwy są postrzegane przez człowieka. Człowiek zwykle korzysta ze standardowej palety kolorów. Dobierając barwę z palety odpowiedni kolor farby, a dodając kolor biały lub czarny, przyciemnia lub rozmywa kolor podstawowy.
Parametry:
H - określa kolor, S - określa nasycenie koloru, V - jasność koloru.
4. Koło barw:
5. Model CIELab - uniwersalny model barw, niezależny od urządzenia. Stosujemy go w systemach zarządzania kolorem do opisu i kontroli przekształcania barw w przetwarzaniu plików graficznych.
6. CMS (system zarządzania kolorem) to rozwiązanie programowo-sprzętowe, w którym poprzez porównanie przestrzeni kolorów urządzeń wejściowych wyświetlających i wyjściowych wprowadza się niezbędne korekty pozwalające na jak najwierniejsze odtwarzanie grafiki.
2. Model CMYK (albo: CMY) - model stosowany przy różnego rodzaju wydrukach. Bazuje on na syntezie subtraktywnej - przez odejmowanie barw z bieli.
3. Model HSV (albo: HSB)- powstał na podstawie, w jaki barwy są postrzegane przez człowieka. Człowiek zwykle korzysta ze standardowej palety kolorów. Dobierając barwę z palety odpowiedni kolor farby, a dodając kolor biały lub czarny, przyciemnia lub rozmywa kolor podstawowy.
Parametry:
H - określa kolor, S - określa nasycenie koloru, V - jasność koloru.
4. Koło barw:
6. CMS (system zarządzania kolorem) to rozwiązanie programowo-sprzętowe, w którym poprzez porównanie przestrzeni kolorów urządzeń wejściowych wyświetlających i wyjściowych wprowadza się niezbędne korekty pozwalające na jak najwierniejsze odtwarzanie grafiki.