J.polski - Romantyzm

1. Romantyzm (z łaciny "niezwykły") - epoka trwająca od końca XVIII wieku w Anglii i Niemczech, do połowy XIX wieku (konkretnie 1789-1849). W Polsce epoka trwa od 1822 r. (od wydania "Ballad i romansów" Adama Mickiewicza) do 1864 r. (do klęski powstania styczniowego).

2. Główne tendencje filozoficzne:
  • mistycyzm - doświadczenie religijne, polegające na bezpośredniej, czyli niezależnej od rytuałów i obrzędów, relacji człowieka z rzeczywistością pozamaterialną, pozazmysłową lub transcendentną (Juliusz Słowacki)
  • profetyzm - zjawisko spotykane w wielu religiach, polegające na występowaniu wśród członków danej grupy religijnej przekonania, że niektóre jednostki są powoływane przez bóstwo do głoszenia jego woli i przepowiadania przyszłości ("Dziady")
  • irracjonalizm - pogląd filozoficzny głoszący, że rzeczywistości nie da się poznać w racjonalny sposób, przypisujący najwyższą wartość pozarozumowym środkom poznawczym (Adam Mickiewicz "Romantyczność")
  • okultyzm - zespół poglądów i wierzeń o istnieniu niepoddających się naukowym obserwacjom istot, mocy i możliwości ukrytych we wszechświecie i człowieku, wierzenia o wychodzących poza poznanie zdolnościach ludzkich i ich podporządkowaniu, związane z tymi wierzeniami magiczne rytuały, praktyki medytacyjne.
  • prometeizm - postawa poświecenia się dla ludzkości, wyższej idei lub sprawy narodowej ("Dziady cz.III")
  • mesjanizm - wiara w zbawienie ludzkości, które po okresie katastrof i nieszczęść dokona się za sprawą wybranej przez Boga jednostki lub zbiorowości ("Dziady cz.III")
  • Weltschmerz - zespół nastrojów i emocji typu: depresja, smutek, apatia, melancholia wynikających z myśli o niedoskonałości świata, a właściwie ze zderzenia chęci działania i niemożności jego realizacji oraz dysonansu pomiędzy wrażliwością bohatera a jego otoczeniem; romantyczny, sentymentalny pesymizm ("Cierpienia młodego Wertera")
  • winkelriedyzm - postawa bohatera poświęcającego życie dla wolności ojczyzny ("Kordian") 
3. Charakterystyka bohatera romantycznego:
  • buntownik przeciwko normom
  • ciekawy świata
  • nieszczęśliwie zakochany
  • podróżnik szukający samego siebie
  • tajemniczy, skryty
  • religijny
  • patriota, poświęca się dla ojczyzny
  • świadomy swoich błędów
4. Adam Mickiewicz "Romantyczność":
  • utwór ten to manifest poetycki i ideowy Mickiewicza
  • genezy tego utworu należy szukać w ludowych wierzeniach i przekonaniach o możliwości kontaktowania się ludzi żywych ze zmarłymi
  • Streszczenie: Karusia w biały dzień na rynku miasteczka rozmawia ze zmarłym ukochanym. Dla rozpaczonej dziewczyny świat niewidzialny jest tak samo rzeczywisty jak ten widzialny. Rozmawia ona z duchem Jasia i uważa to za naturalne, jednak przez jednego starca - jest postrzegana jako osoba szalona. 
  • Interpretacja: Karusia i stojący po jej stronie ludzie przedstawiają postawę romantyczną ("patrzą sercem"), natomiast starzec jest ich przeciwnikiem (oświeceniowy racjonalista)
5. Adam Mickiewicz "Sonety krymskie":
  • cykl sonetów powstałych w czasie zesłania Mickiewicza w głąb Rosji
  • tematy poruszane w sonetach: egzotyczne piękno krymskiej przyrody (np. w Stepach Akermańskich), obca i fascynująca kultura islamu ("Czatyrdah"), refleksja egzystencjalna i eschatoloficzna ("Stepy akermańskie"), refleksja metafizyczna ("Czatyrdah"), refleksja historiozoficzna i refleksja autotematyczna
  • Autor w sonetach utożsamia się z podmiotem lirycznym, ukazując postać samotnego, smutnego i rozdartego wewnętrznie pielgrzyma. To typowy bohater romantyczny - samotny i niezrozumiany, tęskni za ojczyzną. Marzy o wielkich przeżyciach, jest odważny, śmiało rusza w niedostępne ludziom przestrzenie, jest obeznany z pięknem i niebezpieczeństwami orientalnego krajobrazu. 
6. Adam Mickiewicz "Dziady": 
  • Streszczenie , interpretacja
  • Konrad jako bohater romantyczny: jest poetą, buntownikiem, chce "rządu dusz", jest romantycznym Prometeuszem
7. Adam Mickiewicz "Pan Tadeusz":
8. Juliusz Słowacki "Kordian":
9. Juliusz Słowacki "Hymn" [Smutno mi Boże!]:

Słowacki przedstawia w tym wierszu sylwetkę poety-tułacza, pielgrzyma. Podmiot liryczny wspomina o swojej wiecznej, samotnej wędrówce po świecie o swej bezdomności i zgubieniu wśród ludzi. Utwór jest stylizowany na modlitwę, na rozmowę z Bogiem, w czasie której poeta dziękuje Mu za stworzenie świata, ale stwierdza, że dary Boże nie są w stanie ukoić jego rozpaczy. Podmiot liryczny skarży się na los wygnańca, którego kości spoczną w obcej ziemi, nie może wrócić do ojczyzny.

10. Cyprian Norwid "Fortepian Szopena":

Wiersz, w którym autor przywołał postać i twórczość Fryderyka Szopena. Utwór ten jest próbą ukazania artysty poprzez muzykę. Norwid porusza problem aktu tworzenia dzieła sztuki w ogóle. Muzyka kompozytora przywodzi podmiotowi lirycznemu na myśl doskonałość, pełnię. Tekst ma charakter typowo ludowy i narodowy. Wyrzucenie fortepianu Szopena to zamach na polskość. Autor również zawarł w tekście swoje refleksje o braku zrozumienia przez współczesnych ludzi dla jego wierszy.

11. Cyprian Norwid "W Weronie":

W wierszu można dostrzec powściągliwość w okazywaniu emocji przez podmiot liryczny, a także bliską epice narracyjność. Poeta wykorzystał aluzję literacką jako pretekst do zajęcia stanowiska w fundamentalnym sporze światopoglądowym dotyczącym relacji ducha i materii, uczucia oraz rozumu. Norwid skonfrontował historię Szekspira z bezdusznym światem i zdrowym rozsądkiem.

12. Johann Wolfgang Goethe "Cierpienia młodego Wertera":