Sieci komputerowe - Warstwa transportowa

1. Warstwa transportowa odpowiada za komunikację i wymianę danych pomiędzy aplikacjami. TCP/IP wykorzystuje 2 protokoły, aby to osiągnąć: TCP i UDP.

2. Podstawowe zadania protokołów warstwy transportowej:
  • nadzorowanie komunikacji pomiędzy aplikacjami na źródłowym i docelowym hoście
  • segmentacja danych
  • identyfikacja właściwej aplikacji dla każdego strumienia danych
3. Konwersacja to zestaw danych przesyłanych pomiędzy aplikacjami. Każdy host może mieć wiele aplikacji komunikujących się przez sieć. Każda z tych aplikacji będzie komunikować się z jedną lub z kilkoma aplikacjami na zdalnych hostach. 

4. Każdemu procesowi/programowi przydzielany jest identyfikator, dlatego wszystkie aplikacje otwarte na urządzeniu otrzymają poprawne dane. 

5. Funkcje spełnione przez wszystkie protokoły warstwy transportowej:
  • segmentacja
  • kontrola błędów
  • ustanawianie sesji 
  • niezawodność dostarczania danych 
  • dostarczanie w odpowiedniej kolejności
  • kontrola przepływu
6. UDP
  • szybkość
  • niskie wymagania sieciowe
  • brak wymagania potwierdzeń
  • brak retransmisji utraconych danych
  • dostarcza dane, w kolejności w jakiej je otrzymuje
7. TCP
  • niezawodny
  • dostajemy potwierdzenie danych
  • ponownie przesyła utracone dane
  • dostarcza dane w odpowiedniej kolejności
8. Segment TCP:
Aplikacje wykorzystujące ten protokół: przeglądarki internetowe, e-mail, programy do przesyłania plików

9. Aplikacje wykorzystujące UDP: protokół DNS, VoIP, aplikacje strumieniujące video

10. Port docelowy wskazuje do jakiej aplikacji mają trafić dane na hoście docelowym. Port źródłowy wskazuje aplikację, która wysyła dane. 

11. Gniazdo to kombinacja numeru portu warstwy transportu i adresu IP warstwy sieci, jednoznacznie identyfikuje poszczególny proces aplikacji, pracującej na danym hoście. 

12. Mamy 3 typy numerów portów:
  • dobrze znane porty (0-1023) - dla usług i aplikacji (tj. HTTP) 
  • porty zarejestrowane (1024-49151) - dla poszczególnych procesów użytkownika lub aplikacji
  • porty dynamiczne lub prywatne (49152-65535) - porty dynamicznie losowane przez aplikacje klienckie podczas inicjowania połączeń
13. Zarejestrowane porty TCP:

1863 - komunikator MSN
2000 - VoIP
8008 i 8080 - dodatkowy port dla HTTP

14. Dobrze znane porty TCP:

21 - FTP
23 - Telnet
25 - SMTP
80 - HTTP
143 - IMAP
194 - Protokół IRC
443 - Bezpieczny HTTP (HTTPS)

15. Zarejestrowane porty UDP:

1812 - protokół uwierzytelniania RADIUS
5004 - RTP (głos i wideo)
5060 - VoIP

16. Dobrze znane porty UDP:

69 - TFTP
520 - RIP

17. Zarejestrowane porty wspólnie dla UDP i TCP:

1433 - MS SQL
2948 - MMS

18. Dobrze znane porty, wspólne dla TCP i UDP:

53 - DNS
161 - SNMP
531 - Komunikator AQL i IRC

19. Netstat sprawdza połączenia TCP, które są otwarte i prowadzą do hostów sieciowych.

20. Cele uzgodnienia trójetapowego:
  • czy urządzenie docelowe jest obecny w sieci
  • czy urządzenie docelowe ma aktywną usługę i akceptuje urządzenia na porcie, które urządzenie inicjujące połączenie (klient) chce użyć podczas sesji
  • informowanie urządzenia docelowego, że klient zamierz ustanowić sesję na porcie o tym numerze
21. Nawiązywanie połączenia TCP:
22. Kończenie sesji TCP:
23. Numer sekwencyjny i numer potwierdzenia są używane jednocześnie, aby potwierdzić odbiór. 

24. Rozmiar okna to ilość danych, które może wysłać źródło przed odebraniem potwierdzenia. 

25. Kontrola przepływu polega na ustaleniu limitu ilości segmentów wysyłanych w ciągu, po których wymagamy potwierdzenia. 

26. Zmniejszenie rozmiaru okna używa się, gdy sieć jest przeciążona (zdarzają się częste retransmisje). Powoduje to konieczność częstego potwierdzenia otrzymanych segmentów.


27. UDP jest wykorzystywany przez aplikacje, w których możemy sobie pozwolić na małe utraty danych oraz aplikacje, które nie mogą mieć opóźnień.