UTK - Budowa karty graficznej
1. Karta graficzna jest elementem komputera, który tworzy sygnał dla monitora. Karta graficzna ma za zadanie gromadzić informacje o tym, jak powinien wyglądać obraz na ekranie monitora.
2. Wyróżniamy dwa tryby karty graficznej: graficzny i tekstowy.
3. Budowa karty graficznej:
6. Pamięć GDDR5 jest taktowana dwoma częstotliwościami:
a) Częstotliwość zegara rozkazów (CK) - odpowiada za wysłanie adresów i rozkazów odczytu/zapisu
b) Częstotliwość zapisu (WCK)
2. Wyróżniamy dwa tryby karty graficznej: graficzny i tekstowy.
3. Budowa karty graficznej:
- Procesor graficzny GPU
- Pamięć obrazu VRAM (bufor ramki)
- Pamięć ROM (BIOS karty)
- DAC - przetwornik cyfrowo-analogowy
- Rodzaj gniazda rozszerzeń
- Interfejs wyjściowy dla monitora
4. Funkcje i elementy karty graficznej to:
- procesor graficzny (GPU)
- fazy tworzenia obrazu 3D
- modelowanie bryły
- nakładanie tekstur
- niewidoczny bufor ekranu (trzymana jest głębokość pikseli)
5. Najważniejsze cechy nowoczesnej grafiki to:
- Vertex, Pixel Shader - jednostki cieniowania wierzchołków i pikseli
- CUDA - architektura, która umożliwia wykorzystanie mocy obliczeniowej procesorów graficznych, wydajniej niż procesor, zapewnia 100% skalowalności
- TMU (mapowanie tekstur)
- ROP (przekształcenie obrazu 3D do obrazu 2D)
- pamięć podręczna Cache
- VRAM - typ pamięci operacyjnej komputera, która ma za zadanie przechowywanie danych, które ostatecznie są wyświetlane na monitorze. Dane te są kontrolowane przez RAMDAC.
6. Pamięć GDDR5 jest taktowana dwoma częstotliwościami:
a) Częstotliwość zegara rozkazów (CK) - odpowiada za wysłanie adresów i rozkazów odczytu/zapisu
b) Częstotliwość zapisu (WCK)
Do pokazania parametrów karty graficznej służy program m.in. GPU-Z.
7. Złącze PCI Express:
v1 ---> do 75 W
v2 ---> do 150 W
v3 ---> do 300 W
8. DirectX to zestaw funkcji wspomagających generowanie dźwięku oraz grafiki 2D, 3D w grach i aplikacjach multimedialnach.
9. OpenGL to otwarty i uniwersalny interfejs programistyczny do tworzenia grafiki.
v1 ---> do 75 W
v2 ---> do 150 W
v3 ---> do 300 W
8. DirectX to zestaw funkcji wspomagających generowanie dźwięku oraz grafiki 2D, 3D w grach i aplikacjach multimedialnach.
9. OpenGL to otwarty i uniwersalny interfejs programistyczny do tworzenia grafiki.
10. CROSSFIRE (technologia drugiego obrazu) dzieli obraz idący do pierwszej karty graficznej tak, że mniej więcej połowa trafia do karty wspomagającej.
11. RAMDAC to przetwornik analogowo-cyfrowy odpowiedzialny za konwersję cyfrowych danych z pamięci obrazu na sygnał.