Historia - Przemiany społeczne i kulturowe lat 60.

Ruchy kontestatorskie:
Określenie zostało zastosowane pod koniec lat sześćdziesiątych, jako nazwa kultury alternatywnej, reprezentowanej zwłaszcza przez środowisko młodzieży.
Ruch ten rozpoczął się buntem młodzieży w 1968 roku we Francji, a także we Włoszech i Niemczech. W latach sześćdziesiątych popularnym ruchem stali się hipisi, określani jako "dzieci kwiaty". Buntowali się przeciwko normą funkcjonującym na świecie starszych pokoleń, odrzucali konsumpcyjny model życia, sprzeciwiali się instytucjom społecznym. Podważa lisens władzy politycznej. Byli również pacyfistami, organizowali różne wystąpienia, przeciwko wojnie w Wietnamie.
Wśród hipisów panowała moda na narkotyki, wolną miłość i życie w komunach.

Ruchy feministyczne:
Był to ruch społeczno-polityczny, którego celem była walka o pełne równouprawnienie kobiet. Z czasem feministki doprowadziły do tego, że większość państw w Europie Zachodniej przyznała kobietom prawa wyborcze, czyli mogły uczestniczyć w życiu politycznym.

Segregacja rasowa:
Apartheid był to system ścisłej segregacji rasowej. System przyniósł Administracyjny podział społeczeństwa południowoafrykańskiego na grupy rasowe i etniczne, które zostały od siebie oddzielone, wyznaczona im osobne miejsce do zamieszkania i pracy.
Do walki z dyskryminacją stanęły organizacje aktywistów działające na rzecz praw człowieka. W latach pięćdziesiątych na czele tego ruchu stastanął pastor Martin Luther King. Z jego inicjatywy organizowano bojkoty i marsze. Martin Luther King stał się liderem ogólnokrajowego ruchu walki o równouprawnienie rasowe i prawa obywatelskie.

Drugi Sobór Watykański to najnowszy XXI sobór powszechny kościoła katolickiego otwarty 11 października 1962 roku przez papieża Jana XXIII.
Odbyły się 4 sesje soborowe. Sobór Watykański drugi rozpoczął reformę kościoła katolickiego poprzez otwarcie na dialog z innymi wyznaniami. Sobór Watykański II uważany jest za jeden z najważniejszych w historii kościoła katolickiego. Dokonał zmiany struktur organizacyjnych kościoła, wypracował nowe sposoby realizowania jego posłannictwa w świecie.